Om Lindeskolan

Många program

Lindeskolan - en skola med många möjligheter och stor valfrihet för dig som elev. En skola där du får hjälp av kunniga och engagerade lärare som hjälper dig att utvecklas och växa som människa.

Lindeskolan är Lindesbergs kommun enda gymnasieskola. Skolan erbjuder elever ett varierat och brett utbud av både högskoleförberedande och yrkesförberedande program. Totalt finns det 11 nationella program på skolan.

Idrottscollege

Oavsett vilket program du väljer på Lindeskolan så kan du kombinera dina studier med Idrottscollege. Förutsättningen för att gå Idrottscollegge är att du är antagen till ett nationellt program hos oss.
Vi är Riksidrottsgymnasium (RIG) i judo och har nationellt godkända idrottsutbilningar (NIU) i handboll, volleyboll för flickor samt rytmisk gymnastik. Vi erbjuder också träningsmöjligheter i andra idrotter t.ex. fotboll, ishockey och innebandy. Idrottsundervisningen sker utomhus och i en av Sveriges finaste idrottshallar: Lindesbergs Arena. Läs mer under Idrottscollege.

Engagerad personal

På Lindeskolans finns hög andel erfarna legitimerade lärare och en stark elevhälsa som hjälper dig lyckas på bästa sätt under din gymnasietid.

Bästa betyg från Skolverket

Vi har en fin stämning på skolan där både elever och lärare trivs vilket också bekräftades vid skolinspektionens stora tillsyn hösten 2016. Lindeskolan erhöll inte en enda anmärkning.

Collegecertifiering och nära samarbete med arbetslivet
• Vård- och omsorgscollege
• Teknikcollege
• Faddernätverk med företag som bidrar med projektuppdrag och riktiga case för våra elever.
• APL-partners på många av programmen

• Samarbete och stipendier från Sparbanksstiftelsen

Events och Gemenskap

Lindeskolan har elever från hela landet som flyttar hit för Idrottscollege. Du får vänner för livet och engagerade lärare. Det händer mycket roligt på Lindeskolan, vi ordnar många events för att öka gemenskapen, lyfta fram våra fina elever och låta dem träffas över programmen. Exempel på årliga events som bidrar och sprider vår fina skolkultur är:

• Karneval

• BEL-galan

• Inspark för åk1

• Lucia

• Julkonsert

• Estetuppträdanden

• Brännbollsturnering

• Friluftsdagar

• Träningsmöjligheter för alla i Lindeskolans skolidrottsförening

• IC-galan

Kursstöd

På Lindeskolan värnar vi om att alla ska kunna nå bästa möjliga resultat i studierna. Det är viktigt med resurser som maximerar allas potential i individuellt tempo. Därför erbjuder vi olika pedagogiska verksamheter för dig som behöver:

• Extra tid

• Extra hjälp

• Fler verktyg

• Lugn och ro

...eller av någon annan anledning inte kan delta i ordinarie undervisning.

Sjöläge och moderna lokaler

I nybyggda Kulturum finns moderna och fräscha lokaler för bild, musik, dans, teater och media. Lindeskolan har en helt nyrenoverad aula. Pampiga Lindesberg Arena använder vi för större events och till idrott.

Lindeskolan har ett unikt läge, med närhet både till centrum och vacker natur, samt utsikt över Lindesjön.

Elev för en dag

Var med på några riktiga
gymnasielektioner, käka lunch och känn av stämningen i korridoren. Det kan du göra som bokar in en prova på-dag på Lindeskolan.

Rektorer

Gymnasiechef