27/1 Kvälls­föreställning för allmänheten

Fredag 27 januari kl 19:00 uppmärksammas Förintelsens minnesdag i Lindesberg med "Musik för livet" i Lindeskolans aula - en minnesstund med musik av Janne Schaffer och Jonas Gideon. Bertil Oppenheimer deltar med en berättelse om sina föräldrar och svensk flyktingpolitik.

Förintelsens minnesdag med "Musik för livet"

När: Fredag 27 januari kl 19:00

Var: Lindeskolans aula, Lindesberg

Huvudarrangör: Lindesbergs kommun

Fri entré med frivillig gåva genom Swish: 123 517 3851 tillSweden UNRWA Reform

För Lindeskolans elever ordnas föreläsning i aulan klockan 13.00-14:00 med Bertil Oppenheimer.

”Bertil Oppenheimer föddes 1950 och växte upp med föräldrar och en storebror i en Stockholmsförort. Det här är berättelsen om hans föräldrar, Elli och Kurt Oppenheimer, hur de växte upp, utbildade sig, träffades och gifte sig. Hur livet efter Hitlers maktövertagande gradvis förändrades och så småningom tvingade dem att emigrera till Holland där de efter Tysklands invasion 1940 slutligen måste gå under jorden. Man får följa deras förtvivlade kamp för att få uppehållstillstånd i Sverige, vad som hände deras närmaste familj och, framför allt, hur de i sista stunden räddades och kunde återförenas med släkten i Sverige”.